header1.jpg

Korábbi e-AKG tájékoztató körlevelek (2011/11-14.)

PDF Nyomtatás E-mail
Írta: Dr. Tar Ferenc   
2011. szeptember 08. csütörtök, 07:26

 

Az alábbiakban a korábbi körlevelekben megküldött e-AKG hírleveleket teszem közzé!

 

 



14.

Tisztelt Ügyfeleink!


Néhány fontos és aktuális információt szeretnék Önökkel megosztani!


a)  Az elmúlt félév licenszhasználati tapasztalatai alapján szükségessé vált egy gazdálkodó szintű licenszhozzárendelési funkció beillesztése a szoftverbe. Ennek több oka is van: többlicenszes felhasználóink esetén pl. az egyes években eltérő gazdálkodókhoz került felhasználásra  a megrendelt licensz, ill. számos esetben "illegális" (megrendelés nélküli) licensz (szoftver) használatot észleltünk (több gazdálkodóra használják a szoftvert mint amennyire megrendelt licensz van, vagy olyan évben is használják a sw-t amelyre nincs megrendelt licensz, stb.).

A fent hivatkozott gazdálkodó - licensz egymáshoz rendelést a MEGLÉVŐ licenszállományra egyszer kell megtenni, illetve majd a következő években az új év(ek)re történő megrendelést követően.

A teendők egyszerűek, a következő néhány lépést kell végrehajtani: (kérem figyelmesen olvassák el az alábbiakat!)

1. ma éjfélt követő bejelentkezés után minden felhasználó a szoftver főoldalának tetején egy piros betűvel kiemelt üzenetet fog látni , mely figyelmezteti a felhasználót a licenszeinek gazdálkodóhoz való hozzárendelésére.

2. Ezt a figyelmeztető üzenetben elhelyezett linkre kattintás után teheti meg a Gazdálkodó adatainak módosítása lapon.

3. Itt az éppen aktuális kiválasztott gazdálkodó esetében a lap alján lévő Licenszek hozzárendelése rovatban a vonatkozó évnél át kell kattintanni az "Igen "  azon éveknél ahol a gazdálkodóhoz van megrendelt licensz. (1 licenszes ügyfeleknél értelemszerűen csak 1x, többlicenszes ügyfelelknél annyiszor ahány gazdálkodójuk van)

4. Minden gazdálkodó után a Módosításra kell kattintani.

5. Ahol a Felhasználó nem rendelkezik licensszel az adott évre/gazdálkodóra, a rendszer piros betűs figyelmeztető üzenettel jelzi! Ilyenkor a fennálló licenszhiányt pótlólagos megrendeléssel lehet megszüntetni.

6. A szoftver funkciók (GN, FHT, TGT) csak azon gazdálkodóknál és éveknél lesznek elérhetők a Bal Menüben, amelyekre van érvényes, megrendelt licensz! Gazdákodó és területadatokat érvényes licensz nélkül is fel lehet vinni bármelyik évhez, ez többek közt a későbbi FHT-k helyes kiszámolása miatt is elengedhetetlen.

Az összepárosítás kontrollja a jelenleg érvényes szerződések által alátámasztott megrendelt licenszek száma biztosítja minden Felhasználó esetében. Ha bármilyen gondjuk, kérdésük van, kérem jelezzék azt az Ügyfélszolgálaton, haladéktalanul vissza fogunk jelentkezni az esetleges vitás esetek tisztázása végett. Türelmüket és megértésüket előre is köszönöm!



b)  Azon Felhasználóink részére, akik a 2010/11 gazdálkodási évre a KET sorszámokat átírták az MVH által kértek szerint a 8 számjegyű poligonazonosítóra, javaslom hogy a KET-jeik esetében a 2009/10 gazdálkodási évre is írják át, az eltérő KET azonosítók szoftverhasználati "anomáliákat eredményezhetnek! MIndenképpen célszerű ezt (előzetesen) megtenni amennyiben a következő pontban foglalt TGT funkcióbővítést alkalmazni kívánják!



c) Az elmúlt hetekben egy kiegészítő tápanyaggazdálkodási terv (TGT) funkciót fejlesztettünk, ki mely szintén holnaptól lesz elérhető.

A bővítés lényege: a talajvizsgálati eredményeket (KET-ekhez kapcsoltan, ill. nem AKG területek esetén táblákhoz kapcsoltan) most már részleteiben (talajvizsgálati eredmények: kötöttség, CaCO3, humusz, P2O5, K2O) is fel lehet vinni a GN 16 lap egyes adatlapjaira, ezáltal a továbbiakban az aktuális TGTk elkészítési még könnyebbé és gyorsabbá válik. A funkció használata lépésekben:

1. a GN16 lapon bármely meglévő minta adatlapját megnyitva (vagy új adatlapként rögzítve) a KET/nem AKG tábla kiválasztása után be kell írni a minta 5 paraméter értékét a megfelelő helyre, majd menteni a módosítást. Ezt az összes minta esetén el kell végezni! (ezt a hátralévő időszakban - 2014-ig - már többször nem kell megismételni!)

2. a szoftver TGT modulját megnyitva ki kell választani valamely  táblát, melyre TGT-t szeretnénk készíteni. A "talajvizsgálati eredmény alapján" való metódust kell kiválasztani, majd a Termőhelyi kategória kiválasztása után a Talajvizsgálati eredmények rovatban a "Talajvizsgálati eredmények kiválasztása" gombra kel kattintani.

3. Ekkor egy lista jelenik meg az adott KEThez korábbiakban rögzített minta eredményeivel. (ha még nincsenek a KEThez a talavizsgálati eredmények - pótlólag - rögzítve (1. pont) , a listán nem látszanak sorok).   Ki kell választani a megfelelő sorok elején található négyzet(ek) kipipálásával, hogy mely minták eredményeit vegye a szoftver figyelembe, majd a "Nincs több eredmény - tovább" gombra kattintani.

4. Ezután a szokott módon kell befejezni a TGT készítést. (Figyelem, most már a zöldtrágyázás korrekciós hatásáit is figyelembe lehet venni!)

A most bevezetésre kerülő funkcióbővítés minden további TGT készítését felgyorsítja, illetve lehetővé teszi hogy a rendelkezésre álló talajvizsgálati eredményeket a legpontosabban használhassák a minél szakszerűbb TGT meghatározáshoz. A korábbiakban felvitt adatok az adott év tábláihoz voltak/vannak kötve, így a táblák változása révén előálló helyzetet így könnyű lekövetni.

Ne feledjék: táblaváltozás esetén új TGT-t kell készíteni a létrejövő új táblá(k)ra!

Várom kérdéseiket, észrevételeiket a szokott módokon!


üdvözlettel,

Dr. Tar Ferenc



13.

Tisztelt Ügyfeleink!


Néhány aktuális információról (és új szoftverfunkcióról) szeretném Önöket tájékoztatni!


1. Elkészült és már használható az eAKG szoftver új műveletmásolást lehetővé tévő funkciója, melyet korábban több ügyfelünk is kért. A szoftverfunkció lényege: BÁRMELYIK felvitt GN művelet (GN07, legeltetés, trágyázás, növényvédelmi előrejelzés és kezelés, öntözés) átmásolható más táblákra is, ráadásul úgy hogy egy vagy több felvitt műveletet egyszerre 10 táblára lehet átmásolni, ezzel jelentősen gyorsítható a napló kitöltése, pl. azonos növénnyel hasznosított táblák esetén! A használat részletes leírása a funkció használatakor a vonatkozó lap felső részén elolvasható. A műveletmásolás funkciót a Bal Menü alsó részén, közvetlenül a GN lapok alatt találják.

2. Ügyfélkérdés kapcsán felmerült, hogy a poligonazonosítót hová is kell beírni: a KET sorszám helyére kell beírni az egyedi, 8 számjegyből álló azonosítószámot, amelyet egyébként a Terület Azonosítási Kérelem (TAK) határozat 1. mellékléteben található táblázat 2. oszlopában találnak meg anélkül, h az ügyfélkapus belépéssel az aktuális kifizetési kérelmüket meg kellene nyitni. (lásd a mellékelt minta fájlt..)




3. Szintén ügyfélkérdés érkezett azügyben, hogy hogyan lehet megoldani, hogy egy olyan felhasználó esetében is aki pl. csak 2010/11re vásárolt eAKG licenszet, az FHT-k (földhasználati tervek) számítása helyes legyen, mivel az 5 éves vetésszerkezet alapján számolja a program a haszonnnövény százalékokat . Erre a problémára előre gondoltunk és úgy oldottuk meg, hogy az 5 éves időszak bármelyik évében a táblák és a hozzátartozó növények felvitele anélkül megtehető, hogy az adott évhez licensz vásárlása történt volna, ezt nem korlátozzuk, csak a szoftver funkciók használata kötött meglévő licenszhez (GN vezetés, TGT, FHT készítés).

Egyúttal felhívjuk a figyelmet arra, hogy aki ilyen helyzetben van - azaz  nincs 2009/10 licensze és nem vitte fel a táblákat - az tegye meg, hogy az idei és a további évekre készített/készítendő FHT-k helyesek legyenek!

További jó munkát kívánok Önöknek, várom esetleges kérdéseiket, észrevételeiket a megszokott módokon!

üdvözlettel,

Dr. Tar Ferenc






12.

Tisztelt Ügyfeleink!



Néhány aktuális és fontos információt szeretnék Önökkel megosztani.


1. Az elműlt hetekben több ügyféltől kaptam kérdést a kifizetési kérelem adatlapon megjelenő KET poligon azonosítókkal kapcsolatban, hogy ezeket a Gazdálkodási Naplóban is kell-e alkalmazni. A kérdésnek utánanéztem az MVHnál és a VMnél, az alábbi megállapításra jutottam.        

A területazonosítási kérelmek lezárását követően a MEPARba is berögzített KET-ekhez az MVH egyedi (poligon) azonosítókat hozott létre, melyek a kérelem adatlapokon is megjelennek. Ezek kötelező használatára vonatkozóan nincs jogszabályi előírás, ui. az AKG rendeletben ill. a GN vezetési segédletben ez a KET poligon azonosító nem szerepel, mivel fel sem merült hogy ilyen létezni fog. MIndazonáltal az MVH AJÁNLJA/JAVASOLJA ezek használatát a KET-ek azonosítása érdekében a Gazdálkodási Napló vezetése során is.  (Ennek különös jelentősége van például kötelezettségátadás esetén, hogy egyértelmű legyen mely KET átadása történt meg..)

Mérlegelve a helyzetet, azt javaslom Önöknek, hogy az eddig használt (1-től n-ig számozott) KET sorszám helyett/helyén a továbbiakban a vonatkozó KET poligon azonosítót használják, és ezt már a jelenlegi 2010/11 évi napló KET adatainál is írják át. Az átírást lehetővé teendő, átalakítottuk a KET adatlap sorszám rubrikáját, hogy a 8 számjegyű poligonazonosító beírható legyen!


2. Szintén ügyfélkérdés kapcsán jött elő egy másik téma is, nevezetesen, hogy egy (vagy több) területre vonatkozó kötelezettség átvállalás esetén (AKG terület (KET) átadása más gazdálkodónak) hogyan kell számolni az 5 éves vetésszerkezeti kötelezettség teljesítését annak érdekében, hogy az előírt százalékok az 5 év végére teljesítésre kerüljenek - ezért büntetés ne kerüljön alkalmazásra!

Példával illusztrálva: 100 ha AKG területből 20 ha átadásra kerül, a 20 ha-on az első AKG évben pillangóst termesztettek. Melyik ügyfélhez kell  a pillangóst számolni?

Az MVH illetékeseivel konzultálva a következő, követendő "szabályra" kell figyelni: a területeket és a rajta termesztett növényeket az 5 éves vetésszerkezet vonatkozásában úgy összesítik, hogy az adott évben az adott ügyfélnél "lévő" területeket (és rajta lévő növényeket) veszik figyelembe. Azaz a példa szerint az 1. évben 100 ha, majd (a kötátváll. után) 80-80-80-80 ha a figyelembe vett terület. Ezt vetik össze a rajtuk termelt növényekkel és az előírásokban szereplő százalékokkal. EZ azért lényeges, mert egy hibás értelmezés esetén könnyen meg lehet szegni az 5 éves előírásokat, melyekre súlyos szankciók vonatkozhatnak!


3. Ismételten szeretném felhívn a figyelmet, hogy (bár ezt a jogszabály külön nem említi) de táblaváltozás esetén az újonnan létrejött táblákra (mivel új növények szerepel(het)nek rajtuk) új tápanyaggazdálkodási tervet kell készíteni! Különben a TGT teljesülését nem lehet vizsgálni, ez a webGN beküldése után kiderül és a negatív következménye lehet.

Példa1: kiinduló tábla - repce, (kifagy ezért újra kell vetni tavasszal) utódtáblák: kukorica, napraforgó: ilyenkor mindkét utódtáblára kell új TGT-t készíteni!

Példa2: kiindulótábla - őszi búza (egyes táblarészeken belvíz, ezért itt új növényt kell vetni) utódtáblák: őszi búza (marad) és napraforgó (új): ilyenkor a búzára nem kell új TGT, de a napraforgó igen!



4. Az AKGban engedélyezett növényvédőszerek használatakor egy fontos szempontra szeretném felhívni a figyelmüket. A vonatkozó IH közlemény célprogramonként és növényfajtánként tartalmazza a korlátozott/tiltott HATÓANYAGOK körét. Ez NEM JELENTI azt, hogy a fel nem sorolt hatóanyagokat tartalmazó szerek szabadon használhatók! Mindig od akell figyelni, hogy az adott szert engedélyezték-e a kérdéses növényre! A közelmúltban sok gazdálkodó kapott emiatt súlyos büntetést! Kérem figyeljenek erre oda!


Folyamatosan fejlesztünk új funkciókat a szoftverhez, rövidesen újabbak bevezetése fog megtörténni, erről rövidesen tájékoztatást fogok adni!

Továbbra is várom kérdéseiket észrevételeiket!

üdvözlettel,


Dr. Tar Ferenc




11.

Tisztelt Ügyfeleink,



néhány aktuális információt szeretnék Önökkel megosztani, elsődlegesen újonnan elkészült és bevezetett szoftver funkciókhoz kapcsolódóan.


1) Elkészűlt egy lényeges bővítés, mellyel a KET-ek esetén előálló blokkazonosító/terület blokkváltozás területek
változásokat lehet rögzíteni.

2) A táblalistán szintén egy új elemet alakítottunk ki mellyel ki lehet választani hogy csak az aktív (változás utáni) vagy a teljes táblalista jelenjen meg a képernyőn.


3) Táblaváltozás rögzítés funkcióhoz tartozó speciális eset ami többeknél előfordulhat -  olyan esetben amikor egy táblán a terület egy részén (kisebb részén) újra kell vetni (példa 10 ha repcetábla, 2 ha-on újra kellett vetni más növénnyel pl. kukorica) DE a kifizetési kérelmben még a teljes tábla a régi növénnyel lett lejelentve - ilyenkor az alábbi lépésekben kell a Táblaváltozást rögzíteni:

1. az eredeti (repce)táblára táblaváltozás bejegyzése
2. 2 új tábla felvitele  - az egyiken (nagyobb) uaz mint a kiinduló táblán (repce)
3. a másikon is repce beállítása főnövényként, de itt utána egy másodvetés rögzítése is, (pl. kukoricával).
4. táblaváltozás tényének rögzítése a GN17 lapon

Azért kell így rögzíteni mert főnövényként marad a repce mivel már elvirágzott, így a követő növény csak másodvetés lehet.

4) TGT számításkor újraelkészítésekor, pl. amennyiben egy tavalyi (nagyobb) tábla egy részén jön létre (több) kisebb résztábla, (például egy tavaly egybefüggő nagyobb táblán az idei repce foltokban kipusztult és ezekbe  a foltokba kell új növényt - új táblát kialakítani és ehhez új TGTt készíteni!!) akkor az alábbi módszert javaslom az utódtáblák TGT-inek elkészítéséhez:

1. a 2009/10 gazdálkodási évben az adott táblához felvitt talajvizsgálati eredmények átlagértékeit kell kimásolni,
2. az egyes résztáblák TGT készítésénél a talajvizsgálati paraméterekhez ezt az átlagértéket kell beírni, úgy hogy a minta területéhez
a) ha az utódtábla mérete kisebb mint 5 ha, akkor annak tényleges értékét kell beírni,
b) ha nagyobb mint 5 ha akkor 5 ha-t (így viszi be a rendszer)
majd lefuttani a TGT számítást.

Ez egy átmeneti módszer, készítünk egy fejlesztést amivel a felvitt talajvizsgálati mintákból listáról egyszerű kipipálássaé lehet majd kiválasztani az érintett, a számításhoz figyelembe veendő adatokat!  (várhatóan 7-10 napon belül elkészül..)




üdvözlettel,

Dr. Tar Ferenc


Módosítás dátuma: 2011. október 04. kedd, 16:54